HILVERSUM - De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de domeinnaam npo.nl voor 100.000 euro gekocht van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie.
Een woordvoerder van de NPO bevestigde dinsdag een bericht hierver in De Telegraaf. De NPO zit nu op publiekeomroep.nl. Volgens de woordvoerder liep de vindbaarheid van de publieke omroep op internet de afgelopen tijd terug, terwijl het digitale domein juist steeds belangrijker wordt. Daarom besloot de NPO de domeinnaam npo.nl te kopen.
Opties De enige andere optie was volgens hem de naam zo veranderen dat er wel een beschikare domeinnaam bij kan worden gevonden. "Maar dan hadden we onder meer ons briefpapier moeten veranderen en dat kost veel meer geld", aldus een woordvoerder van het omroepbedrijf. Een doorverwijzing, zoals bijvoorbeeld op spits.nl een verwijzing naar spitsnieuws.nl staat, was volgens de NPO geen optie. De organisatie geeft tegenover de NOS aan dat het bedrag ook bedoeld is als compensatie voor de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Die moeten nu alle verwijzingen naar de website aanpassen. De NPO begrijpt dat sommige mensen 100.000 euro veel vinden. Kamervragen De PVV heeft Kamervragen gesteld over de overname van npo.nl. De partij wil weten of het nog steeds de intentie van minister Bijsterveldt (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) is om het aantal websites van de publieke omroep terug te brengen. "Is het in deze tijden van bezuinigingen een zinvolle besteding van belastinggeld dat de staatsomroep honderdduizend euro overmaakt aan de postduivenhoudersorganisatie?", aldus de PVV. De publieke omroep maakte maandag bekend dat de komende jaren 625 banen worden wegbezuinigd. Daarbij worden veel gedwongen ontslagen verwacht. De ontslagronde is al begonnen. Het kabinet wil tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de omroepen.
Bron: ANP/Novum/NU.nl |